Bara måste ..

.. publicera en text. Efter en liten bit blir man lätt förvirrad. Men koncentrera er!

Dikt:

Tjocka släkten...

En lofvande ung man är i förtvifvlan
öfver husliga svårigheter,
i hvilka han råkat utan
egen förskyllan. Han skrifver:
”Jag gjorde bekantskap med en
ung enka som bodde tillsamman
med sin styfdotter. Jag
gifte mig med enkan. Kort
efter blef min far förtjust i min
hustrus styfdotter och gifte sig
med henne. Min hustru blef
på samma gång min fars svär-
mor och svärdotter; min hustrus
styfdotter är min styfmor
och jag är min styfmors styffar.
Min styfmor, som är min hustrus
styfdotter, har en gosse; han
är naturligtvis min styfbror,
eftersom han är son till min far
och min styfmor; men eftersom
han är son till min hustrus styfdotter,
så är min hustru den lille
gossens mormor och jag är min
styfbrors morfar. Min hustru
har också en gosse; min styfmor
är följdaktligen min sons styfsyster
och på samma gång hans
farmor, eftersom han är son till
hennes styfson; och min far är
min sons svåger. Jag är styfbror
till min egen son, som är min
styfmors sonson. Jag är svåger
till min styfmor, min hustru är
sin egen sons faster, min son är
min fars sonson och jag är min
egen morfar...
Man kan bli galen för mindre”.


//Hanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0