Mmm... Muffins

Skrev ju förut att ja skulle baka och *fanfar* så blidde det! Närmare bestämt tigermuffins! Tänkte faktiskt skriva receptet här :)

Jag gjorde så att jag gjorde halva smeten i var sin bunke, en vanlig och en med kakao så jag skriver olika recept...

Tigermuffins ca 12-14 st   175grader

Kakaosmeten

- 50g smält smör
- 1 ägg
- 0.75dl strösocker
- ½ tsk vaniljsocker
- 1dl mjölk + 1msk mjölk
(skal av ½ citron)
- 1dl vetemjöl
- 1dl kakao
- 1 tsk bakpulver
- ½ nypa salt

* Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
* Rör ner smör, mjölk och ev. citronskal.
* Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och rör sedan ner det i smeten.

Vanlig smet

- 50g smält smör
- 1 ägg
- 0.75dl strösocker
- ½ tsk vaniljsocker
- 1dl mjölk
(skal av ½ citron)
- 2dl vetemjöl
- 1 tsk bakpulver
- ½ nypa salt

* Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
* Rör ner smör, mjölk och ev. citronskal.
* Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör sedan ner det i smeten.

* När båda "smetarna" är klara, klicka ut i muffinsformar. Tex 1 sked av varje i en muffinsform.
* In i ugnen i ca 12-15min (nedre delen)

Tips: använd muffinsplåt så blir dom finare än utan!

//Hanna

ps. Enligt mig heter det en muffin/s/ flera muffins/ar/. Inte ett muffin/s/ ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0