Hoppträning + lite dagboksanteckningar

Nu har jag äntligen tatt mig i himpavimpan och sett till o "rita" banan som vi hoppade i Mellerud för ett bra tag sen!

Vi värmde upp i ca 20-30min på en 20m-volt, utan bommar och hinder. Få dom att slappna av och röra sig ordentligt, både skritt, trav och galopp. Vi gjorde också lite skänkelvikninger i volten, alltså få ut rumpan utanför spåret och sen få rumpan innanför spåret samtidigt som de skulle spåra med frambenen på volten. Lite trixigt men det gick riktigt bra för mig och Musse, ibland..

Här nedan är första övningen på hinder vi gjorde. tre studs in och sedan ett galoppsprång till ett litet räcke och sen ungefär 5 (tror jag) till nästa räcke. Inga konstigheter! Men som sagt här va jag jättenervös! Va helt efter i studs och allt, jag som är riktigt bra på studs!

Bilden nedanför här beskriver nästa övning. Samma studsserie in men istället för att rida rakt så red vi på böjt spår fram till ett räcke och sedan på böjd linje till hinder nr 3. Såklart va båda linjerna relaterade! Efter 3an vända tillbaka till 4an, bryta av till trav och in i studsen igen.

Här är det samma sak som banan ovan dock spegelvänt och med ytterligare en oxer. Blev dock en snävare sväng från 3an till 4an här som man ser. Men annars exakt samma som förut.


Musse gick riktigt bra och sög tag i hindrena, dock va jag lite skrajsen för oxrarna när dom kom uppåt 80... Så då vägra jag på en oxer där vi kom fel och allt bara blä. Men han hoppa jättebra annars!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0